Witold Żołądkiewicz

Język

Kontakt

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Witold ŻołądkiewiczWitold Żołądkiewicz – baryton

Ukończył Wydział Wokalny Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Romana Węgrzyna. Swoje umiejętności doskonalił na kursach mistrzowskich u słynnego polskiego tenora Ryszarda Karczykowskiego.  W 2015 roku uzyskał stopień doktora sztuk muzycznych.

Od 1994 r. jest solistą Warszawskiej Opery Kameralnej, gościnnie występował m.in. w Teatrze Wielkim w Łodzi, Operze na Zamku w Szczecinie, Operze Krakowskiej, Teatrze Wielkim-Operze Narodowej i neapolitańskim Teatro di San Carlo.

W swoim dorobku scenicznym ma liczne partie w operach W.A. Mozarta (Wesele Figara – Hrabia Almaviva), D. Cimarosy (Potajemne małżeństwo – Robinson), G. Rossiniego (Cyrulik sewilski – Figaro, Kopciuszek – Dandini, Włoszka w Algierze – Taddeo, Jedwabna drabinka – Germano, Turek we Włoszech – Prosdocimo, Weksel małżeński – Slook, Sroka złodziejka – Fabrizio, Il Signor Bruschino – Bruschino padre), G. Donizettiego (Don Pasquale – Malatesta, Napój miłosny – Belcore), S. Moniuszki (Straszny dwór – Maciej oraz Jontek w wileńskiej wersji Halki), P. Czajkowskiego (Eugeniusz Oniegin – Oniegin), G. Verdiego (Falstaff – Ford, Dzień królowania – Tesoriere), J. Offenbacha (Opowieści Hoffmanna – Nicklausse/La Muse), R. Wagnera (Złoto Renu – Donner) i V. Ullmanna (Cesarz Atlantydy – Cesarz Overall). W repertuarze operetkowym wystąpił m.in. jako Dr Falke i Eisenstein w Zemście nietoperza J. Straussa oraz Daniło w Wesołej wdówce F. Lehara.

Śpiewał pod batutą takich dyrygentów jak Gustav Kuhn, Antoni Wicherek, Mieczysław Nowakowski, Tadeusz Wojciechowski, Andrzej Straszyński, Tadeusz Kozłowski, Jerzy Swoboda, Ruben Silva, Kai Bumann, Tomasz Tokarczyk.

Pracował z wybitnymi reżyserami, m.in. Kazimierzem Dejmkiem, Harrym Kupferem, Maciejem Prusem, Giovannim Pampiglione, Ryszardem Perytem, Jerzym Gruzą, Andrzejem Strzeleckim, Jitką Stokalską, Michałem Znanieckim, Margo Zalite, Tomaszem Koniną, Jarosławem Kilianem.

Prowadzi intensywną działalność koncertową, występując zarówno w wielkich formach symfonicznych i oratoryjnych ( K. Penderecki – VIII Symfonia Pieśni przemijania, J. Maklakiewicz – II Symfonia Święty Boże, H.M. Górecki – Beatus Vir, K. Szymanowski – Stabat Mater, G. Mahler – VIII Symfonia) jak i w repertuarze pieśniarskim, co stanowi szczególnie ważną część jego działalności artystycznej.

Brał udział w wielu festiwalach muzycznych, m.in. w Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, Bydgoskim Festiwalu Operowym, Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu, Festiwalu im. Adama Didura w Sanoku, Al Bustan International Festival of Music and Arts w Bejrucie, Octobre Musical w Kartaginie, Tiroler Festspiele Erl.

Dokonał licznych nagrań dla radia, telewizji oraz firm fonograficznych (Arte Nova, Dynamic, Dux).

Zrealizowany przez Operę Krakowską spektakl Cesarza Atlantydy w reż. Beaty Redo-Dobber pod kierownictwem muzycznym Tomasza Tokarczyka z Witoldem Żołądkiewiczem w roli tytułowej uznano za  najlepszą inscenizację na Festiwalu Operowym w Szeged na Węgrzech w 2011 roku.

Artysta został odznaczony przez Prezydenta RP Brązowym Krzyżem Zasługi.